Dílny a pozemky do škol – dobrý nápad, nebo krok zpět?

13. března 2018| Nezařazené

Návrat do minulého století, nebo nezbytný první krok k záchraně řemesel v Česku? Nejen tuto otázku vyvolává návrh na opětovné zařazení dílen a pozemků do výuky na základních školách.

Dílny a pozemky do škol – dobrý nápad, nebo krok zpět?

Dojít by k němu mělo již do dvou let. Návrh, který propaguje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), podpořil i předseda vlády v demisi Andrej Babiš. Důvodem pro tento krok je nedostatek řemeslníků, kteří nejsou schopni uspokojit aktuální poptávku. Proti návratu těchto předmětů do osnov se však staví celá řada odborníků. České školství podle nich změnu potřebuje, mělo by se ale ubírat jiným směrem.

 

Proč potřebujeme dílny?

Zástupci AMSP ČR považují zařazení dílen za naprosto nezbytné. Česká republika totiž trpí akutním nedostatkem řemeslníků. A právě dílny na základních školách by to měly změnit. Cílem je, aby si děti k řemeslům našly cestu. Podle řemeslníků je poté důležité i propojení praxe s teorií, kterého by mělo být dosaženo zavedením tzv. duálního vzdělávání a mistrovských zkoušek.

Odborníci na vzdělání jsou spíše skeptičtí

Podle řady odborníků není možné reagovat na aktuální situaci na trhu práce změnou školních osnov. Je prý potřeba také zvážit fakt, že do budoucna by mohly celou řadu řemeslníků nahradit technologie. Snadno by tak mohla nastat opačná situace, kdy vyučení řemeslníci nebudou schopni sehnat práci. Dalším problémem by také mohl být nedostatek kvalifikovaných učitelů a financí.

Chyba je možná jinde

To, že mladí lidé nechtějí studovat učňovské obory, zřejmě není způsobeno jejich neschopností (nebo nechutí) pracovat manuálně. Často jsou spíše od těchto oborů odrazováni rodiči. Děti často slýchají, že pokud nebudou mít hotovou vysokou školu, nebo alespoň maturitu, je to špatně. V takovém prostředí poté i sebelepší učitel těžko “přemluví” žáky ke studiu řemesel.

Jakou podobu by dílny měly mít?

Vyrábět ve škole krmítka a učit se vařit nebo vyšívat, to už je opravdu pasé. Takové dílny by v dnešní technologické době byly pravděpodobně k ničemu. To uznávají i propagátoři těchto předmětů. Tak jak by tedy dílny měly vypadat? Určitě by neměly být o výuce základních dovedností. V současné době jsou aktuální technologie – na dílnách by se tak děti mohly věnovat třeba počítačům nebo dnes tolik populárním dronům. Cílem je zkrátka spojit manuální činnost a moderní technologie.

Měly by se dílny vrátit zpět do škol? Podporovali byste své děti v absolvování učňovských oborů? Podělte se s námi o svůj názor.

Autor: Mgr. Iveta Novotná

Doporučené články

24. listopadu 2025|

Dlužné výživné a úroky z prodlení 2026 | Výpočet a práva

Od 1. ledna 2026 platí u výživného výrazně vyšší úroky z prodlení – až 2,5 ‰ denně během prvních šesti měsíců neplacení. Tato změna může navýšit dluh o desítky tisíc korun, ale jen tehdy, pokud jsou úroky uvedeny ve výroku rozsudku. Rodiče proto musí o určení úroků u soudu aktivně žádat, jinak je nebude možné vymáhat.

17. listopadu 2025| Informace

Předběžné opatření | návrh a vzor (výživné, dítě)

Předběžné opatření je rychlý nástroj soudu, který umí dítě i pečujícího rodiče ochránit dříve, než padne konečný rozsudek – typicky při neplacení výživného, sporech o péči a styk s dítětem nebo při domácím násilí. V praxi často rozhoduje o tom, zda rodina nebude měsíce finančně strádat a zda dítě zůstane v bezpečí.

10. listopadu 2025| Vymáhání výživného

Výživné a insolvence | Alimenty na dítě při oddlužení

Pokud se jeden z rodičů dostane do insolvence, otázka výživného bývá pro druhého rodiče velkým zdrojem nejistoty. Znamená oddlužení konec vyživovací povinnosti?

Všechny články